zondag 26 september 2010

Alvaro: TECTONIEK & ARCHITECTUUR van Villa Cornaro - deel 2

2. ARCHITECTUUR & FUNCTIONELE BETEKENIS

Symboliek uitgedrukt in proportiesystemen

De centrale kern is het meest opvallende onderdeel van de hele villa. Het neemt ook de gedaante aan van een vierkant, Palladio’s favoriete vorm. De relatie tussen deze grootte met die van de zijkamers is opmerkend.
Neem bijvoorbeeld een van de rechthoekige kamers aan het noorden.

De verhouding is hier 3:5. Oftewel, 6:10. Die cijfers staan ook wel bekend als de “perfecte” verhouding. Men zal zich dus optimaal comfortabel voelen in deze ruimte.
Palladio zou dit zijn “perfecte kamer” kunnen noemen. Toch is Palladio het essentiĆ«le niet vergeten: de relatie tot het geheel en de overige kamers.
Aan beide zijden van de villa worden deze kamers herhaald. Dan zie je in de plattegrond een vierkante kamer aan zowel het westen als het oosten. Deze grenst aan een kamer met een rechthoekig-achtige vorm. Deze twee kamers samen zijn even groot als de 3:5 kamers.
En dan de grote centrale kamer. Het is niet duidelijk, maar hierin past de “perfecte” kamer twee keer in.


Het werkelijke geheim zou zijn, dat de centrale kern maar liefst 6 herhalingen kent van de verhouding van de perfecte kamer. Dat allemaal in 1 vierkant:


Bron: http://www.boglewood.com/palladio/analysis.html

Functie:

Villa Cornaro heeft een structuur en ornamenten die erg doen denken aan een paleis. Maar het is eerder een vakantiehuis in een weiland dan een villa. Het is namelijk erg afgezonderd van de steden en lijkt totaal niet afhankelijk van de regering. Hoewel, de verheven positie op de openbare straat wel de villa een ambivalent karakter geeft.
De open haard in de villa geeft aan dat de villa niet alleen in de zomer gebruikt hoefde te worden.

De plattegrond laat de salon (c.q. ontvangsthal) zien, waar 4 vrijstaande kolommen in geplaatst zijn. Via de loggia of de nauwe gang kan men de salon binnenkomen. De twee bouwlagen zijn verbonden door twee gelijkvormige trappen. Er is onderscheid tussen boven en beneden.Beneden is vooral bedoeld voor gasten en klanten, terwijl de bovenste verdieping alleen is voor het Cornaro stel (slaapkamers e.d.).
De twee-verdieping-hoge zuilenrijen is een veel voorkomend bouwdeel in onder andere Grieke, Romaanse en Gotische architectuur.

Bron: http://www.cisapalladio.org/veneto/scheda.php?sezione=4&architettura=4&lingua=e


Architectuur:

De architectonische betekenis van de villa kan worden onderverdeeld in twee aspecten:
- Comfort, functie en een relatie met de omgeving. De villa doet je het stedelijke gevoel vergeten en biedt een gastvrije wereld. Palladio anticipeerde de verandering van het huisvestingsconcept.
- Imposant en flexibel. Dit zijn de motieven die de zuilenrijen moeten navolgen. Veel andere architecten hebben dit concept overgenomen, zoals Thomas Jefferson met zijn Villa Monticello. Villa Cornaro was de inspiratiebron voor dit bouwwerk.



Het motief van het exterieur is niet het enige belangrijke van de villa. Ook in het interieur zijn er veel harmonische verhoudingen te vinden. De relaties tussen verschillende ruimtes is al eerder genoemd in het onderdeel ‘Symboliek uitgedrukt in proportiesystemen’. Palladio heeft de vaste verhouding van 3:5 (of 6:10, exact hetzelfde) constant herhaald.
Hiermee doet de plattegrond eer aan de term ‘piano nobile’. Dit verwijst naar de belangrijkste bouwlaag in een villa, die in de Renaissance-stijl ontworpen is. Normaal gesproken is de betreffende bouwlaag iets opgetild van het maaiveld, waardoor de zichtlijnen vanuit de villa optimaal zijn. De etage wordt dan bereikt via een monumentale trappartij, aan de buiten of binnenzijde van het gebouw. De hele verdieping is hoog, en de ramen lopen zo lang mogelijk door. Piano nobile wordt in het Nederlands ook wel ‘bel-etage’ genoemd.
In Villa Cornaro wordt zowel op de begane grond als de 1e verdieping het piano nobile herhaald.

De villa is uniek onder Palladio’s villa’s, vanwege onder andere het materiaalgebruik: terrazo vloeren en het oorspronkelijke intonaco op het exterieur. Intonaco is het stucwerk-achtge materiaal die de baksteenstructuur verbergt. Dit was niet toegepast in voorgaande Palladio villa’s. Wat ook niet eerder voorkwam, was de uitgebreide dakpannen over het gehele dak.

Palladio heeft veel aandacht besteed aan de verhoudingen en hoe de ruimte ervaren kan worden door een bezoeker. Vanaf het eerste moment dat de villa betreedt wordt, kan men zien hoe harmonisch, stabiel en ruimtelijk het interieur is. Je hoeft de plattegrond niet te analyseren om door te hebben dat er innerlijke relaties zijn tussen de delen van het huis.

-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten