
Andrea di Pietro della Gondola is geboren op 30 november 1508 in het Padua gelegen in Italië. Later veranderde Andrea zijn naam in Palladio nadat zijn eerste opdrachgever Gian Giorgio Trissino, hem zo noemde. Palladio is een verwijzing naar Pallas Athene de Griekse godin van de wijsheid.
Toen Andrea begon met werken werd hij steenhouwer. Zijn loopbaan nam een andere wending toen de Noord-Italiaanse humanist Gian Giorgio Trissino hem een contract aanbood. Trissino introduceerde Andrea in de klassieke oudheid door het lezen van Vitruvius en veel te reizen naar enkele klassieke steden, zoals Rome. Uit het lezen van deze geschriften haalde Palladio een gedachte die hij later terug liet komen in zijn werk:’Architecture is an art concerning the habitation of men, that provides a basis for utility and pleasure.’ Door Trissino’s kritiek op het verlies van de kennis van de oudheid, de verkeerde interpretaties van Vitruvius en De Re Aedificatoria van Alberti nam hij een kritische houding aan ten aanzien van Vitruvius en Alberti.
Via Trissino leerde Palladio Alvise Cornaro kennen. Deze meneer schreef rond 1555 een boek gericht naar leken over de bouw en renovatie van woonhuizen. Cornaro distantieerde zich van de architectuurtheorie van zijn tijd. Hij vond het gemak van een gebouw belangrijker dan de esthetische waarden. De invloed van Cornaro op Palladio’s latere ideeën is duidelijk terug te vinden: voor Palladio gold het woonhuis als prototype van alle gebouwen. Het was dus ook geen wonder dat het 2de boek dat Palladio schreef, genaamd I Quattro libre dell’Archittettura, geheel over het ontwerpen van een woonhuis gaat. Rond 1550 kwam Andrea in contact met de Venetiaanse humanist Daniele Barbaro. In zijn gezelschap brengt Palladio zijn laatste bezoek aan Rome waar die een boek over schrijft genaamd: L’antichità di Roma. Dit is een gidsboek over zijn studie van het antieke Rome.
Na zijn verblijven in Rome bouwde Palladio een reeks uitzonderlijke villa’s in venetie. Deze waren geïnspireerd door de Renaissance-idealen van zijn voorgangers zoals Leon Battista Alberti en Donato Bramante. In de 16de eeuw gingen rijkere Venetianen veiliger investeren. Dit kwam doordat het minder ging met de handel. Zo investeerde ze steeds meer in drooggelegde vruchtbare landbouwgebieden ten noorden van Venetië. Hierdoor kwam Palladio voor de uitdaging te staan om een villa te ontwikkelen die gebruikt kon worden voor de landbouw en te gelijkertijd een statussymbool voor de eigenaar was.
Invloed op de architectuur
De invloed van Palladio kwam in de latere architectuur nog vaak voor, met hoogtepunten in de 17de en 18de eeuw. Het Palladianisme had vooral veel succes in Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar het Palladianisme komt oorspronkelijk uit het 17de eeuwse Engeland waar het ontwikkeld werd door Inigo Jones. Jones nam de belangrijkste eigenschappen van Palladio;s architectuur en begrippen uit het boek ’ I Quattro libre dell’Archittettur’ over. Ook in de verenigde Staten had het Palladianisme invloed. Dit was in de 18de eeuw toen Thomas Jefferson er mee aan de haal ging.
Lijst van zijn werken:
- 1534: Villa Trissino, Vicenza
- 1537-1542: Villa Godi
- 1539 circa: Villa Piovene
- 1540-1542 circa: Palazzo Civena, Vicenza
- 1540 circa-1566 circa: Palazzo Poiana, Vicenza
- 1542 - Villa Valmarana
- 1542-1556 circa: Palazzo Thiene, Vicenza
- 1542: Villa Gazzotti, Bertesina, Vicenza
- 1542 circa: Villa Caldogno
- 1542: Villa Pisani
- 1542: Villa Thiene
- 1543: Villa Saraceno
- 1544 circa-1552: Palazzo Porto, Vicenza
- 1546 circa-1563 circa: Villa Pojana
- 1546 circa: Villa Contarin
- 1547: Villa Arnaldi
- 1548: Villa Angarano
- 1550-1557: Palazzo Chiericati
- 1550: Villa Chiericati
- 1552: Villa Cornaro
- 1552 circa: Villa Pisani
- 1554-1563: Villa Badoer
- 1554: Villa Porto
- 1554: Villa Barbaro
- 1554: Villa Zeno
- 1555 circa: Palazzo Dalla Torre, Verona
- 1556: Arco Bollani, Udine
- 1556 circa: Palazzo Antonini, Udine
- 1556: Barchessa di Villa Thiene
- 1557: Villa Repeta
- 1558: San Pietro di Castello, Venetië
- 1558: Villa Emo
- 1558: Cattedrale di Vicenza, Vicenza
- 1559: Villa Foscari
- 1559: Casa Cogollo
- 1560-1563 circa: chiostro, Venezia
- 1560: Convento della Carità, Venezia
- 1560: Palazzo Schio, Vicenza
- 1563 circa: Portaal Cattedrale di Vicenza
- 1563 circa: Villa Valmarana
- 1564: Palazzo Pretorio
- 1565: Loggia del Capitanio, Vicenza
- 1565: Palazzo Valmarana, Vicenza
- 1565: Villa Serego
- 1565 circa: Villa Forni Cerato
- 1566: Villa Almerico Capra "La Rotonda"
- 1568: Ponte di Bassano, Bassano del Grappa
- 1569-1575: Palazzo Barbaran da Porto, Vicenza
- 1569: Ponte sul Tesina
- 1570: Villa Porto
- 1571: Palazzo Porto, Vicenza
- 1572 : Palazzo Thiene Bonin Longare, Vicenza
- 1574-1577: Palazzo Ducale, Venezia
- 1574:Basilica di San Petronio, Bologna
- 1576 circa: Cappella Valmarana, Vicenza
- 1577: chiesa del Redentore, Venezia
- 1579: Porta Gemona
- 1580: Tempietto di Villa Barbaro, Maser
- 1580: Teatro Olimpico, Vicenza
Geen opmerkingen:
Een reactie posten